OGRZEWANIE POSTOJOWE WEBASTO DUAL TOP RHA-100 PDF Drukuj Email
OD PIERWSZEGO WRAŻENIA

Każdy, kto miał okazję podróżować przez Polskę nocą, zna ten obrazek aż nadto dobrze; wypełnione samochodami - głównie zestawami ciągnikowymi oraz dostawczakami - parkingi przy stacjach paliw, które takowymi dysponują. Czasami trzeba przejechać kilkadziesiąt kilometrów, aby znaleźć wolne miejsce. Dla tysięcy kierowców korzystających z największej i najtańszej „noclegowni” zasadniczym  problemem jest utrzymanie w kabinie temperatury gwarantującej efektywny wypoczynek. Zwłaszcza, że w naszym kraju klimat nie rozpieszcza. Pominąwszy krótka przerwę na lato, noc zawsze oznacza spadek temperatury znacznie poniżej poziomu akceptowanego przez organizm utrudzonego szofera.  

Ten problem rozwiązują systemy ogrzewania postojowego. Na wyposażeniu fabrycznym samochodu lub montowane dodatkowo. Nasz redakcyjny dostawczak zaadaptowany na pojazd mieszkalny skazany był na drugie z rozwiązań. Sens sięgnięcia po to dobrodziejstwo nie podlegał żadnej dyskusji. Wystarczyło kilka nocy spędzonych niekoniecznie w warunkach zimowych, np. podczas poznańskiego Tour Salonu w drugiej połowie października 2010. Nie pomogło nawet podłączenie grzejnika elektrycznego. Ciepła emitowanego z tego urządzenia wystarczało zwykle do godziny drugiej, trzeciej nad ranem. Potem zaczynała się…  trzęsawka.

Przy wyborze ogrzewania nie szliśmy na żadne kompromisy. Za najbardziej odpowiednie uznaliśmy Webasto Dual Top RHA-100 zapewniające ogrzewanie nadmuchowe wnętrza „busa” oraz ogrzewanie wody użytkowej. Mówiąc krótko, grzejnik i bojler w jednym.  Oprócz podwójnej funkcji i sprawdzonej marki producenta, do wyboru tego urządzenia zachęciła nas jego wysoka wydajność cieplna (moc palnika do 6000 W) oraz zasilanie tym samym paliwem, co silnik samochodu, czyli olejem napędowym.  Dzięki temu uniknęliśmy  konieczności montowania np. butli z gazem. Przy niskim spalaniu ogrzewacza, nie przekraczającym 0,5 litra oleju na godzinę, pokaźny 100-litrowy zbiornik samochodu jest w stanie pełnić podwójną rolę przez dłuższy czas.

 

Podwójnej funkcji nie chcieliśmy natomiast powierzać akumulatorowi samochodowemu, obawiając się, że po wielogodzinnym zasilaniu ogrzewacza nie będzie w stanie „odpalić” auta.  Stąd decyzja o zakupie specjalnego akumulatora stosowanego m.in. w kamperach i na jachtach, dającego wprawdzie mniejszy prąd od akumulatorów rozruchowych lecz w zdecydowanie dłuższym czasie. Doładowywany w czasie jazdy z alternatora samochodu zawsze gwarantował pewność pracy grzejnika.

Montaż urządzenia wykonała autoryzowana firma Webasto (nie radzimy samodzielnego eksperymentowania), która na naszą prośbę zlokalizowała grzejnik nie pod samochodem lecz w jego przestrzeni ładunkowej, oczywiście z zachowaniem wszelkich wymogów bezpieczeństwa i wyprowadzeniem układu wydechowego na zewnątrz (patrz zdjęcie powyżej). Zamierzamy bowiem maksymalnie poprawić żywotność urządzenia, by  wykorzystać go także w następcy obecnego dostawczaka. Chroniony od wody, błota, żwiru i śniegu grzejnik powinien „odpłacić się” bezawaryjną pracą w okresie dłuższym od przeciętnego.

Walory Webasto DualTop RHA-100 sprawdzaliśmy przez osiem  miesięcy, dokładnie od marca do października 2011, zaliczając zarówno okres zimowych mrozów jak i jesiennej słoty. W każdych warunkach system spisywał się znakomicie. Po ustawieniu zadanej temperatury grzejnik od kilku do kilkunastu minut pracuje intensywnie i dosyć głośno (skutek montażu we wnętrzu), po czym wycisza się, by po jakimś czasie  podjąć ponownie działanie – tym razem znacznie krótsze i znacznie cichsze – mające na celu dogrzanie przestrzeni. Niżej podpisany ma za sobą kilkadziesiąt noclegów w „busie” i nigdy – nawet przy 8-stopniowym mrozie - nie doświadczył ani zimna, ani hałasu o poziomie wykluczającym spokojny sen.

Ogrzewanie wnętrza w zakresie temperatur od 5 do 35 stopni Celsjusza to jedna z trzech możliwych funkcji Webasto DualTop RHA-100. Druga – realizowana w tym samym trybie, zwanym zimowym – pozwala na dodatkowe  podgrzanie wody do temperatury 70 stopni Celsjusza, natomiast trzecia – zwana trybem letnim – sprowadza się tylko do podgrzewania wody w zakresie temperatur od 40 do 70 stopni Celsjusza. Podczas ogrzewania powietrza urządzenie automatycznie dostosowuje ustawienia palnika w zakresie od 1500 do 6000 W, tak aby zapewnić wymaganą moc, obliczoną na podstawie różnicy między temperaturą otoczenia, a temperaturą oczekiwaną przez użytkownika.

Dzięki dysponowaniu przyczepą kempingową wyposażoną w ogrzewanie gazowe firmy Truma (też czołowej w swoim segmencie) mamy możliwość porównania wydajności obydwu systemów. Mimo lepszej izolacji termicznej przyczepy w stosunku do busa zaręczam, że system Webasto w tym drugim jest zdecydowanie skuteczniejszy w działaniu, zwłaszcza podczas mrozów.  

Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski


REKLAMY

OGRZEWANIE POSTOJOWE
SZYBERDACHY
KLIMATYZACJA
LODÓWKI SAMOCHODOWE

WEBASTO PETEMAR Sp. z o.o.

Łomianki, ul. Warszawska 205/219
tel. 22 732 732 0
fax
 22 732 732 1
www.webasto.pl

 
COPYRIGHT 2008. MOTO.GDA.PL ALL RIGHTS RESERVED