TOYOTA Corolla PDF Drukuj Email
BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH

 

W języku angielskim słowo "Corolla" oznacza koronę kwiatu. Nam bardziej kojarzy się chyba ono z kobiecym imieniem. Z punktu widzenia użytkownika jest to raczej sprawa obojętna. Dla niego najbardziej istotne są zalety i wady posiadanego samochodu. W przypadku Toyoty Corolli trudno jednak mówić o zdaniach podzielonych w tej kwestii, bo opinie są zgodne zarówno wśród użytkowników jak i wśród specjalistów.

 


"Użytkownik Toyoty Corolli potrzebuje tylko dwóch kluczy: do stacyjki i do zamka wlewu paliwa", "Duży wybór- małe ryzyko", " Jeździ, jeździ i jeździ". To tylko niektóre z tytułowych stwierdzeń w niemieckich publikacjach omawiających zalety i wady używanych samochodów Toyota Corolla. Również i w naszym kraju specjaliści zajmujący się samochodami używanymi nie szczędzą pochwał temu autu. "Ten znakomity samochód bije wszelkie rekordy, jak niegdyś VW "Garbus" - pisze jeden z autorów. Jest wszakże jakaś różnica. Otóż wtedy, gdy liczba wyprodukowanych VW 1200 osiągnęła 21 milionów egzemplarzy, roztrąbiono to na cały świat. Obecnie, gdy w rozmiarach produkcji Toyota Corolla grubo przekroczyła tę liczbę, Japończycy wcale się tym zbytnio nie chwalą. Może czasy się zmieniły, a może sposoby reklamy są już inne. Pozostaje jednak faktem, że Toyota Corolla produkowana od 1966 r. bije wszelkie rekordy. Zresztą rekordy uwzględniające liczbę wyprodukowanych aut nie wydają się dzisiaj już takie ważne. Auta te produkowane są w 11 krajach na świecie. Również na rynku japońskim samochód ten należy do najczęściej kupowanych aut. Zalety Toyoty Corolla są raczej związane z jego niekwestionowaną niezawodnością i solidnością wykonania. Jako ciekawostkę można podać fakt, że w trosce o wysoką jakość, niektóre zaciski przewodów elektrycznych są złocone. Już na początku lat dziewięćdziesiątych prawie 90 proc. stalowej konstrukcji auta było wykonane ze stali odpornej na korozję. Obecnie po drogach świata jeździ już ósma generacja tych aut. Do 1983 roku produkowano je tylko z tylnym napędem.
Modele z dawnych lat nie cieszyły się jednak zbyt wielkim uznaniem. Jeszcze w 1987 roku wytykano ich dużą podatność na korozję i inne wady. Dopiero po kolejnej zmianie modelu Toyota Corolla uzyskała bardzo przyzwoity kształt nadwozia, a potem z roku na rok poprawiano jej jakość. Nic więc dziwnego, że od wielu lat w statystykach niemieckiego ADAC zajmuje ona czołowe miejsca pod względem ruchowej niezawodności. Na przykład w 1991 roku po analizie 1,5 miliona interwencji pomocy drogowej Toyota Corolla zajęła tam pierwsze miejsce pod względem niezawodności wśród wszystkich naprawianych doraźnie aut. Z innej statystyki prowadzonej przez Technische Uberwachungs Vereine (u nas bardziej znane ze skrótu TUV) na podstawie 9 mln wykonanych przeglądów technicznych, samochód ten zajmował pierwsze miejsca w kilku kategoriach wiekowych. Również w Anglii czasopismo "Which? " na postawie zebranych 35 tys. ankiet wśród użytkowników Corolli, stwierdziło, że "wszystkie wersje tego niezawodnego, wygodnego w eksploatacji pojazdu otrzymały zgodnie wysokie oceny swoich właścicieli". Wreszcie, po przeglądzie aut 490 właścicieli belgijsko-francuskie czasopismo "Le Moniteur de I`Automobile", stwierdziło, że tylko 3 proc. badanych pojazdów z 1988 r. miało drobne usterki. Przytaczamy te fakty nie dla reklamy tego używanego samochodu, ale w celu podkreślenia zgodności międzynarodowej opinii w kwestii jego niezawodności, co - naszym zdaniem - należy raczej do rzadkości.
Inną bardzo pozytywną cecha jest różnorodność wersji tego samochodu. Dla przykładu, w 1987 roku występowała ona na europejskim rynku w 29 wersjach. Fachowcy orzekli, że jest to auto niezawodne, bez konstrukcyjnych błędów. Te i inne pozytywne opinie sprzyjały jego popularności wśród klientów. Wobec tego nie powinno nas dziwić i takie stwierdzenie zaczerpnięte z tekstu omawiającego zalety i wady używanych pojazdów: "Kupując takie auto rzadko możemy źle trafić". To sformułowanie jest chyba nieco przesadne, bo każde auto używane - nawet najlepszej marki - może znaleźć się w opłakanym stanie wskutek np. wadliwej i niechlujnej eksploatacji. Tę uwagę radzimy więc mieć na względzie również przed kupnem, już w trakcie oględzin używanego samochodu.

HISTORIA MODELU

1966 Początek produkcji.
1970 Kompletna zmiana modelu.
1974 Do produkcji weszła trzecia generacja tych aut.
1979 Kolejna zmiana modelu.
1983 Taśmy fabryczne opuścił 10-milionowy egzemplarz Toyoty Corolla.
1983 Wprowadzenie przedniego napędu (piąta generacja modelu).
1984 Modyfikacja modelu.
1985 Zastosowanie katalizatorów.
1986 Wersja Compact SR
1986 Seryjna produkcja Compact Kat.
1987 Modernizacja modelu. Seryjne zastosowanie katalizatorów (oprócz wersji Automatic).
1988 Toyota Tercel z napędem 4x4.
1989 Wszystkie samochody wyposażane w katalizatory współpracujące z sonda Lambda.
1992 Modyfikacja modelu.
1997 Kolejna modernizacja modelu.


Główne cechy użytkowe

+ ZALETY

* Wysoka niezawodność
* Bogate wyposażenie seryjne
* Duży wybór wersji nadwozi i silników
* Pewne właściwości jezdne
* Bardzo trwałe silniki
* Stosunkowo dużo miejsca we wnętrzu pojazdu
* Długoletnia gwarancja antykorozyjna
* Stosunkowo korzystne zużycie paliwa
* Łatwe i dokładne przełączanie biegów
* Nowoczesna konstrukcja

- WADY

* Duże zużycie oleju w silniku ( w modelach z lat 1983-87)
* Ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
* Wysokie ceny części zamiennych
* Przeciętny komfort jazdy przy większych obciążeniach pojazdu

OPINIE FACHOWCÓW

Jak już wspomnieliśmy w przypadku Toyoty Corolli opinie, fachowców bodaj na całym świecie są wyjątkowo zgodne. Jest to samochód trwały, niezawodny, bardzo solidnie wykonany i bogato wyposażony. Spośród najczęściej zdarzających się usterek można wymienić:

* zerwanie paska zębatego (samochody wyprodukowane w latach 1983-1984),
* uszkodzenia uszczelki pod głowicą,
* nadpalenia styków w przerywaczu zapłonu (do 1985 r.),
* oblodzenia gaźnika zimą,
* wrażliwa na zawilgocenia kopułka rozdzielacza zapłonu,
* pęknięcia rury wydechowej ( jej prowizoryczne naprawy kończą się wkrótce ponownym pękaniem rury),
* zmatowienia luster reflektorów,
* niesprawności akumulatora,
* defekty pompy w układzie chłodzenia,
* niedokładne wskazania paliwomierza,
* w samochodach wyprodukowanych w latach 1987-1992 mogą pojawiać się usterki w gaźniku i układzie zapłonowym,
* w autach z tych lat czasami występuje również szybsze niż normalnie zużycie sprzęgła.

Niektóre z tych usterek zdarzają się zwłaszcza w autach pochodzących z wcześniejszych lat produkcji. Dla przykładu wymienione tu przepalenia uszczelki podgłowicowej, zdarzały się często w samochodach wyprodukowanych przed 1988 rokiem. W starszych samochodach pojawiały się też kłopoty z korozją, Natomiast w trakcie okresowych przeglądów technicznych (Niemcy) w samochodach 3-letnich nie stwierdzano jakichkolwiek usterek korozyjnych. Po pięcioletniej eksploatacji notowano 0,1 proc., a po 7 latach zaledwie 3,1 proc. tychże usterek.
Dopiero w autach 8-letnich korozja pojawiała się z większą siłą (11,2 proc.). W samochodach 10-letnich odnotowywano już korozję prawie w co trzecim pojeździe (28,6 proc.). To potwierdza opinie, że samochody z wcześniejszych lat produkcji były słabiej zabezpieczane przed korozją. Podobnie rzecz się ma z wyciekami oleju. Dopiero w egzemplarzach aut 8- i 10-letnich zauważano istotne wycieki oleju (odpowiednio 8,1 i 12,3 proc.). Również w takich właśnie autach obserwowano więcej uszkodzeń układu wydechowego (ok. 8,5 proc.)
Z tych informacji można wysnuć wnioski praktyczne, że bardziej pewne i trwałe są Toyoty Corolle produkowane w ostatnich latach. Jednostki napędowe stosowane w tych samochodach cieszą się również dobrą opinią. Szczególnie pozytywnie oceniane są silniki Diesla. Chwali się je za cichobieżność, elastyczność, niezawodność w działaniu itp. Silnik wysokoprężny o pojemności 1,8 litra i mocy 67 KM jest uważany za najlepszy w tej klasie aut. Dobre noty uzyskują silniki benzynowe 1,3 l (74 KM) oraz 1,6 l 16V o mocach od 105 do 116 KM. Zużycie paliwa wynosi średnio od 7 do 9 l/100 km.
Specjaliści testujący samochody na zlecenie redakcji niemieckiego "Auto Bild" wspominają, że oceniając Toyotę Corollę XL 1,3 l, (z przebiegiem 72 tys. km na liczniku) musieli szukać w niej usterek z przysłowiową lupą. Rozmaite walory tych samochodów mają również swe odbicie w cenach aut używanych. Na trudnym rynku niemieckim - dla przykładu - ceny te układają się pomiędzy VW Golfami, a Oplami Kadettami, czyli samochodami o stosunkowo największym tam popycie.

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW

W ankietowych opiniach użytkowników (dane niemieckie) obserwujemy niewielkie różnice w zależności od daty przeprowadzanych badań. Według danych z 1995 r. do pracy silnika wnosiło zastrzeżenia tylko 1 proc. ankietowanych. Na korozję narzekało natomiast 8 proc. Wyniki badań w 1995 r. różnią się od poprzednich. Otóż sprawy korozji podnosił tylko 1 proc. wypowiadających się w ankiecie. Więcej natomiast zastrzeżeń zgłaszano pod adresem hamulców (15 proc., przedtem 6 proc.) i do jakości wykonania (12 proc. - poprzednio 8 proc.). Z indywidualnych wypowiedzi użytkowników wynika, że Toyota Corolla to auto rzeczywiście sprawiające mało kłopotów. Na przykład w trakcie przebiegu 95 tys. km wymieniono jedynie: układ wydechowy, opony i tarcze hamulcowe. Po przebiegu 75 tys. km zanotowano jedynie uszkodzenie pompy w układzie chłodzenia. Inny z użytkowników stwierdza, że po 46 tys. km i dwóch latach eksploatacji musiał wymienić akumulator. W opinii użytkowników średnie zużycie paliwa wynosiło 9 l/100 km.

WNIOSKI OGÓLNE

Toyota Corola ma ustaloną, wręcz znakomitą renomę wśród samochodów używanych i trudno ja czymkolwiek podważyć. Przy kupnie samochodów używanych tej marki radzimy bardziej zająć się w trakcie oględzin stwierdzeniem, czy auta nie naprawiano po jakimś wypadku, niż wyszukiwaniem innych drobnych usterek. Samochody japońskie cechuje nadzwyczajna zwartość konstrukcji i daleko posunięty proces unifikacji. To oznacza, że wszelkie domorosłe naprawy trzeba raczej odłożyć do lamusa. Nie należy więc ulegać sugestiom sprzedającego auto, że "łatwo" można dobrać jakieś części zamienne od innych samochodów. Tego rodzaju oceny pozostawmy raczej znawcom przedmiotu. Trzeba też pamiętać o rozmaitości wersji tych aut pojawiających się na naszym rynku. Przed kupnem odmiany starszej, bądź mniej znanej, lepiej zasięgnąć opinii w autoryzowanym punkcie sprzedaży lub naprawy tych aut.

Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)

 
COPYRIGHT 2008. MOTO.GDA.PL ALL RIGHTS RESERVED